Instytut Germanistyki | Uniwersytet Warszawski

Strona główna Studia I stopnia
Ikona nagrody

Studia I stopnia

Baner studiów I stopnia

Na studiach I stopnia na kierunku Germanistyka możesz świadomie budować swoje kompetencje językowo-fachowe, w tym także zawodowe, oraz rozpocząć przygotowania do współczesnego rynku pracy. Studia I stopnia to trzy kluczowe filary, które możesz skutecznie ze sobą połączyć

Ikona zakładów

Praktyczna nauka języka niemieckiego

Zajęcia obowiązkowe po niemiecku dla 1, 2 i 3 roku studiów, podczas których budujesz swoje kompetencje językowe (także pod pracę zawodową) i pracujesz w kierunku poziomu C1

Ikona kultury

Zajęcia klasyczne na kierunku germanistyka

Zestaw obowiązkowych i opcjonalnych zajęć po niemiecku i polsku z kultury, historii, literatury, językoznawstwa oraz glottodydaktyki dających fundamenty wiedzy humanistycznej

Ikona biznes 2

Nowoczesna humanistyka

Cykl dodatkowych warsztatów po polsku dostępnych w formie OGUNów własnych, dzięki którym zaczniesz rozwijać współczesne kompetencje cyfrowe z obszarów e-commerce, marketingu oraz technologii

Ikona nagrody

Efekty uczenia się

Efekty uczenia się na kierunku germanistyka I stopnia

Ikona dyplomu

Program studiów

Program studiów licencjackich obowiązujący od 1.10.2018

Ikona prasa

Praca dyplomowa - Wniosek

Wniosek o zatwierdzenie tematu pracy

Ikona dyplomu

Praca dyplomowa - Wzór

Wzór 2 stron pracy dyplomowej

Egzamin końcowy z przedmiotu: Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego w IG UW na studiach pierwszego stopnia po 3. roku.

  • Informacje ogólne. 

Cel: Egzamin potwierdza umiejętności językowe Studentek i Studentów z j. niemieckiego na poziomie C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) oraz efekty kształcenia przedmiotu Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego realizowane na kierunku Germanistyka w Instytucie Germanistyki UW w trakcie sześciu semestrów studiów licencjackich (por. sylabusy przedmiotu PNJN). 


Termin: Egzamin odbywa się w letniej sesji egzaminacyjnej po trzecim roku studiów pierwszego stopnia. 


Przebieg egzaminu: Egzamin składa się z dwóch części, pisemnej i ustnej.  

  1. Część pisemna 

Część pisemna składa się z następujących modułów:  

  1. rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych (90 minut),
  2. gramatyka (45 minut),
  3. wypowiedź pisemna (90 minut).

Rozumienie ze słuchu: 

Dwa zadania na bazie dwóch tekstów słuchanych, każdy długości ok. 56 minut. 

Forma zadań egzaminacyjnych: 10 jednostek do każdego tekstu 8 jednostek typu prawda/fałsz, 2 jednostki otwarte (np. odpowiedzieć na pytanie, wyjaśnić znaczenie) 

Oba teksty są odtwarzane dwukrotnie z krótką przerwą. 

(ok. 45 minut)

Kryteria oceny: Za każdą poprawną odpowiedź przydzielane są dwa punkty, łącznie do uzyskania jest 40 punktów.  


Rozumienie tekstów pisanych:  

Obowiązują dwa zadania na bazie tekstów np. publicystycznych, popularnonaukowych, każdy tekst długości ok. 1 strony A4.

Forma zadań egzaminacyjnych: 10 jednostek do każdego tekstu 8 jednostek typu prawda/fałsz, 2 jednostki otwarte (np. odpowiedzieć na pytanie, wyjaśnić znaczenie) 

(ok. 45 minut)

Kryteria oceny: Za każdą poprawną odpowiedź przydzielane są dwa punkty, łącznie do uzyskania jest 40 punktów.  


Gramatyka: 

Egzamin sprawdza znajomość struktur gramatycznych zgodnie z wymaganiami dla poziomu  C1. 

Forma zadań egzaminacyjnych: Wykorzystywane są zadania zamknięte (uzupełnianie luk) i półotwarte (np. przekształcanie i formułowanie zdań z wykorzystaniem określonych struktur gramatycznych). 

(ok. 45 minut)

Kryteria oceny: Za każdą poprawną odpowiedź przydzielane są punkty (0,5–2), których łączna maksymalna liczba wynosi 40.  


Wypowiedź pisemna: 

Zadaniem Uczestnika egzaminu jest napisanie tekstu o charakterze argumentacyjnym o długości min. 350 wyrazów (nie obowiązuje górna granica). Wobec zaprezentowanej tezy (do wyboru spośród 4-5 tez o różnorodnej tematyce) należy zająć stanowisko i poprzeć je argumentami tak, aby powstał spójny, logiczny tekst w układzie: wstęp – argumentacja podsumowanie. W trakcie egzaminu można korzystać z jednojęzycznych słowników ortograficznych w wersji drukowanej.  


Kryteria oceny: a) poprawność gramatyczna  b) treść i struktura/spójność tekstu c) zakres środków językowych. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie każdego kryterium (a-c) (min. 3.0). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z każdego kryterium. Poprawność gramatyczna jest oceniana według progów przeliczeniowych obowiązujących na trzecim roku studiów licencjackich.  


Przykładowa teza: 

Der gesellschaftliche Wandel, der mit der Integration in die EU einhergegangen ist, war für viele Osteuropäer zu schnell. Sie hatten kein 1968, sie sind nicht  mitgekommen, was etwa die gleichgeschlechtliche Ehe betrifft. Daraus ist das Gefühl erwachsen, die westeuropäischen Länder wollen uns sagen, wie wir zu leben haben. Wir wollen aber nicht, dass sie uns das sagen. (Ivan Krastev, Süddeutsche Zeitung, 28.05.2025)

  • Część ustna 

Należy wykazać się umiejętnością rozumienia i referowania treści zawartych w tekstach publicystycznych lub popularnonaukowych, oraz umiejętnością uczestniczenia w dyskusji, prezentacji i argumentowania własnych opinii. 


Arkusz z zadaniami ustnymi zawiera: a) tekst prasowy do zreferowania przed Komisją, o długości ok. 1 strony A4 b) dwie kontrowersyjne tezy dotyczące aktualnych tematów społeczno-kulturowych, z obszarów innych niż tematyka tekstu prasowego. W trakcie przygotowań do egzaminu można korzystać ze słownika Duden-Deutsches Universalwörterbuch.


Przebieg egzaminu: 

  1. Czas na przygotowanie do zasadniczej części egzaminu wynosi 20 minut i ma charakter pracy całkowicie samodzielnej.  
  2. Zasadnicza część egzaminu – w obecności Komisji reprezentowanej przez dwóch lektorów – trwa ok. 20 minut. Po zaprezentowaniu samodzielnie opracowanego referatu (ok. 5 minut) Studentka/Student uczestniczy w krótkiej dyskusji z lektorami powiązanej z tematyką referowanego zagadnienia. Odpowiada na pytania Komisji dotyczące różnych aspektów tego zagadnienia, w tym także wykraczające poza treść tekstu. Ta część egzaminu ma charakter interaktywny (ok. 5 minut). 

Następnie osoba egzaminowana odnosi się do dwóch tez – (ok. 5 minut na każdą tezę). Komisji przysługuje prawo do zadawania pytań dodatkowych, może też poprosić o wyjaśnienia dotyczące analizowanych tez.  

Podczas egzaminu można korzystać jedynie z hasłowych notatek opracowanych w trakcie przygotowań (łącznie nie więcej niż 1516 haseł).   

Kryteria oceny: 

a) treść i spójność referowanego tekstu / wypowiedzi na temat tez b) zakres i poprawność środków językowych/struktur c) umiejętność uczestniczenia w interakcji/dyskusji. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie każdego kryterium (a-c) (min. 3.0). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z każdego kryterium. 


Przykładowe tezy:


  1. Er sagte, er suche nach der blauen Blume. Ich sagte, dass ich Tulpen mag. Er meinte, ich verstünde ihn nicht. Donnerwetter, warum können wir uns nicht verständigen?

  1. Notlügen schaden nicht. Wie stehen Sie dazu?

  1. Ich höre mir keine deutschen Bands an. Die Deutschen hören sich die polnischen Songs auch nicht an. Warum eigentlich?

Ocena końcowa


Pozytywna ocena końcowa z egzaminu z PNJN jest jednocześnie oceną końcową z przedmiotu PNJN w semestrze letnim. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskanych wyników cząstkowych ze wszystkich modułów egzaminu w części pisemnej i ustnej. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest zaliczenie wszystkich modułów egzaminu.

Zasady zaliczenia studiów

Studentów studiów pierwszego stopnia, zgodnie z programem studiów, w VI semestrze obowiązuje zdanie egzaminu certyfikacyjnego na poziomie co najmniej B2 w języku innym niż niemiecki.

Zgodnie z Regulaminem Studiów na prośbę studenta lub promotora pracy kierownik jednostki dydaktycznej może przedłużyć okres trwania studiów, nie dłużej jednak niż o trzy miesiące (do 31 grudnia).

Studentów studiów pierwszego stopnia obowiązuje pisemna forma pracy licencjackiej. W Instytucie Germanistyki za taką uznaje się prezentację przygotowaną w ramach konsultacji licencjackich w jej wersji elektronicznej .

Przed egzaminem:

kierujący pracą/opiekun

  • potwierdza w Sekretariacie uzyskanie przez studenta absolutorium
  • zgłasza osobę do obrony i wyznacza termin – co najmniej 2 tygodnie przed egzaminem

student

  • zgłasza się do Sekretariatu w celu otrzymania absolutorium (wyjaśnia ewentualne wątpliwości związane z rozliczeniem) – po uzyskaniu wszystkich wymaganych w programie ocen, nie później jednak niż 3 tygodnie przed planowaną obroną

Osoby przystępujące do obrony pracy dyplomowej, uprzejmie informujemy, iż zgodnie z decyzją Dyrekcji Instytutu Germanistyki UW od 1 grudnia 2010 r. obowiązuje Państwa procedura elektronicznej archiwizacji pracy dyplomowej  w Archiwum Prac Dyplomowych – APD:

  • wprowadzenie tytułu pracy w jęz. angielskim i polskim,
  • wprowadzenie słów kluczowych i streszczenia pracy w jęz. polskim,
  • załadowanie pliku z pracą w formacie pdf.

Instrukcje znajdą Państwo na stronie głównej APD UW – archiwum prac dyplomowych. Wprowadzanie wspomnianych danych do APD zostanie Państwu umożliwione po uprzednim złożeniu wymaganych dokumentów w Sekretariacie IG.